Escut Ajuntament de Palau-solità i Plegamans

El Fòrum d'Educació posa en comú bones pràctiques, projectes i noves idees

#Acció Social
#Comerç
#Cultura
#Educació
#Empresa i Ocupació
#Joventut
#Medi Natural
#Participacio
#Turisme

30/6/2015

La reunió, participativa i oberta, s'ha centrat en les accions que materialitzen el Pla Local d'Educació #Educa16

 

Una cinquantena de persones van participar ahir a la tarda del Fòrum d'Educació de Palau-solità i Plegamans, una reunió oberta i participativa que va tenir lloc a Can Cortès i a la qual hi estaven convidades la comunitat educativa del municipi i totes les persones que tinguessin interès en la millora de l'educació i la formació a la vila. El fòrum va evidenciar que Palau-solità i Plegamans compta amb una comunitat molt activa i innovadora en aquest àmbit, tant pel que fa a l'educació formal com a la vinculada a l'àmbit associatiu, al foment de l'ocupació i l'empresa i a les polítiques de joventut, entre altres.

 

Carmen Cabeza, recentment nomenada regidora d'Educació de l'Ajuntament, va donar la benvinguda als participants i va agrair-los la seva col·laboració. Va lloar la tasca feta per qui ha estat regidor d'Educació durant el mandat 2011-2015, Joan Carles Tinoco: "És el millor regidor d'Educació que ha tingut aquest Ajuntament", va afirmar Cabeza, qui va afegir que assumeix "amb molta il·lusió" la responsabilitat de succeir-lo. En la cloenda del fòrum, Cabeza va agrair la participació de tots els assistents i va animar-los a continuar col·laborant i fen propostes per avançar en el desplegament del Pla Local d'Educació #Educa16.

 

I és que el nucli i fil conductor de la trobada va ser precisament #Educa16, un pla elaborat en el mandat 2011-2015, amb Tinoco com a regidor. #Educa16 fa una diagnosi de la situació de l'educació al municipi, estableix accions concretes estructurades en 6 eixos i defineix els diversos actors que les duen a terme a través de comissions específiques. Ha començat a desplegar-se durant el curs 2014-2015, si bé té una vigència de 16 anys. El pla s'ha elaborat per iniciativa de l'Ajuntament, amb la participació activa de la comunitat educativa i del teixit associatiu de la vila i amb el suport de la Diputació de Barcelona.

 

Accions i bones pràctiques

Júlia Erruz, tècnica d'Educació del consistori, va presentar els eixos del Pla d'Educació i les accions que inclouen. Es va diferenciar entre les que s'han d'implementar, les que s'han plantejat i les que estan en marxa, en fase d'organització o culminades. Les accions que ja s'estan posant en pràctica van tenir un especial protagonisme, ja que, un cop citades, es van explicar exemples de bones pràctiques corresponents a cadascun dels eixos.

 

Van sortir a exposar-les els actors que les estan materialitzant: professors i professores, alumnes, membres d'entitats, tècniques de Joventut de l'Ajuntament i persones voluntàries com familiars d'alumnes. Ho van fer seguint un format de taula rodona, amb la moderació i les preguntes de Sarai Samper, consultora del Col·lectiu d'Analistes Socials d-CAS i assessora en l'elaboració del Pla #Educa16. Al final de cada taula rodona, el públic va poder intervenir per plantejar dubtes, fer propostes i exposar noves idees.

 

Una de les taules rodones que va suscitar més interès per innovadora i efectiva va ser la darrera del fòrum, formada per una professora i dos alumnes de l'Institut Ramon Casas i Carbó. S'hi va explicar els grups de mediació en conflictes que s'ha posat en marxa en aquest centre. En aquests grups, professors i també alumnes intervenen i ajuden a resoldre conflictes que mantenen altres nois i noies, de cursos diferents als dels mediadors. D'aquesta manera es crea una xarxa que cerca solucions i s'eviten agressions, des de la cultura de la pau i la no violència. Com a creixement del projecte, es volen assumir tasques de restauració que vagin més enllà de la mediació. Els assistents al fòrum van interessar-se per l'experiència dels grups de mediació i es va marcar com a objectiu que s'estenguin a altres centres, especialment a les escoles de primària.

 

En un àmbit molt divers, la primera taula rodona de la tarda va tractar el projecte educatiu de les arpilleres. Nens i nens de primària cusen composicions a mode de quadre en teles d'arpillera. D'aquesta manera, treballen diversos continguts, aprenen una habilitat manual, comparteixen sentiments i vivències amb els seus companys i es potencien valors. Van explicar l'experiència professors del col·lectiu CEVA, que han implantat el projecte a la vila, així com una representant de familiars que hi han col·laborat.

 

Tot seguit, Elena Maya, tècnica de Joventut de l'Ajuntament, i Laura Ràfols, professora de l'Institut Ramon Casas, van explicar la coordinació existent entre el centre educatiu, l'Espai Jove l'Escorxador, el servei d'Ocupació i Empresa Palau Avança i altres actors en l'organització i l'aprofitament de la Mostra d'Ensenyament que s'organitza cada any a la vila i com a acció per potenciar l'orientació dels alumnes. Després de l'explicació, es va plantejar com avaluar l'èxit de l'orientació un cop els joves finalitzen la secundària i escullen formació especialitzada. A aquest debat s'hi va sumar l'opinió que el fet d'equivocar-se de camí i corregir-lo posteriorment també és un aprenentatge per als alumnes.

 

Quant a la formació permanent, es van citar els diversos actors que ofereixen cursos en múltiples disciplines i que es recullen cada any a la Guia de Formació Permanent. També es van esmentar les iniciatives que s'estan implementant amb altres municipis a través de l'Associació Eix Riera de Caldes. Com a exemple de bona pràctica, es van posar en valor les Jornades d'Escoles d'Adults que s'organitzen a Palau-solità i Plegamans i en les que hi participen professors i professores de diversos municipis del Vallès. Van exposar alguns dels temes tractats en aquestes jornades dues docents, de les escoles d'adults de Palau-solità i Plegamans i de Polinyà.

 

Una altra de les taules rodones va tractar la vinculació entre l'educació i el coneixement de l'entorn, tant des d'un punt de vista geogràfic i mediambiental com en el vessant cultural i patrimonial. Es va presentar l'elaboració d'una guia que s'entrega a principis de curs a nous professors i professores que s'integren en algun dels centres educatius del municipi. Aquesta iniciativa es complementa amb un visites guiades en les que hi col·laboren membres de l'Associació Cultural Qu4trepins. Després d'explicar aquest projecte a la taula rodona, van sorgir idees per com difondre millor el patrimoni i la cultura locals.

Enllaços relacionats

Torna



Comparteix aquest contingut