L’Ajuntament i l’empresa Truyols Serveis Funeraris, S.A. signen un contracte per a la construcció i gestió del nou tanatori i el manteniment del cementiri municipal
22/4/2025
Avui [dimarts 22 d’abril] s'ha signat el contracte entre l’Ajuntament i l’empresa Truyols Serveis Funeraris, S.A per a la redacció del projecte, direcció d’obra, construcció i explotació del tanatori i manteniment del cementiri municipal de Palau-solità i Plegamans
L’obra de construcció del futur tanatori, al carrer Doctor Fleming del municipi, es va adjudicar, - després del procés de licitació pública i de conformitat amb la proposta de la Mesa de Contractació de data 17 de gener de 2025-, a l’oferta de l’empresa Truyols Serveis Funeraris, S.A.
Avui s’ha signat la contractació de la concessió d'obra per a la redacció del projecte, direcció d’obra, construcció i explotació del tanatori i el manteniment del cementiri municipal de Palau-solità i Plegamans.
La signatura del contracte, formalitzat avui a la Sala de Plens de la Casa Consistorial, ha anat a càrrec de l’alcalde Oriol Lozano Rocabruna -en representació de l’Ajuntament- i de l’administrador de l’empresa Truyols Serveis Funeraris, S.A. Marc Fernàndez Costa. A l’acte hi ha assistit també la cap de l’àrea de Serveis Tècnics de l’Ajuntament Mercè Guàrdia Serra i Josep Maria Pons Soler, gerent de l’empresa.
L’alcalde Oriol Lozano ha declarat que el nou tanatori és un servei essencial i bàsic pel municipi. “Des del govern hem estat treballant, ja des del passat mandat, per disposar d’un espai idoni com aquest, en un entorn molt agradable, rodejat de natura; a la vegada pròxim per poder venir-hi caminant i entremig dels dos cementiris de la vila. Estem molt satisfets d’iniciar aquest projecte tan essencial i que les famílies de Palau-solità i Plegamans es mereixen”.
Per la seva banda, Marc Fernàndez Costa, administrador de l’empresa Truyols Serveis Funeraris, S.A. ha exposat que “hem plantejat un edifici molt adequat a les necessitats i la població de Palau-solità i plegamans... un edifici singular, molt integrat en l’entorn, amb vista a la riera i la via verda i on s’ha treballat el concepte del recolliment de les famílies.”
L’import del contracte és d’1.388.980,00 € (IVA exclòs) corresponent a l’import de les obres, amb un cànon anual d’explotació sobre la xifra de negoci de l’any anterior (exclòs d’IVA) del 8%, tenint en compte que els primers cinc anys, s’aplicarà una exempció en el seu pagament.
La concessió tindrà una durada de quaranta anys, des de la finalització de les obres.
L'Ajuntament no participarà en el finançament, ni atorgarà cap subvenció ni avalarà cap classe d'emprèstit, ni participarà de cap manera en el finançament del contracte. Per això no està obligat a consignar crèdit pressupostari per a aquesta finalitat ni contraure cap obligació en cap per als exercicis. L’empresa concessionària assumirà, en tot cas, el risc en funció de la inversió realitzada.
Característiques bàsiques del projecte del futur tanatori.
L’espai on s’ubica el futur tanatori municipal, situat al C. Doctor Fleming/n, té una superfície de sòl de 2.444,95m2. El projecte inclou la construcció de l’edificació de 510 m2 ( instal·lacions, i dotació d'equipament del tanatori), 390 m2 per condicionament de l'entorn i accessos i 1.555 m2 d’urbanització d’espai exterior, accés de serveis i construcció places d’aparcament.
L’equipament comptarà amb un hall o sala comuna, dues sales de vetlla, sala de preparació, espai de vending, sala multiconfessional amb capacitat per unes 200 persones, banys, oficina... amb una superfície construïda de 510m2 més la superfície exterior de 390m2 amb patis de servei i porxos d’accés i sortida.
L’oferta de l’empresa va presentar millores en el projecte inicial licitat, com ara:
- Increment de la superfície de sostres i parets per millorar l’acústica.
- Revestiment de parets amb material vinílic.
- Senyalèctica de disseny.
- Plaques fotovoltaiques per sobre de la normativa.
- Apantallament d’absorció acústica en la zona de maquinària.
- Equipaments interiors i mobiliari de disseny.
- En la urbanització exterior: increment del nombre de places d’aparcament per sobre de la normativa, delimitació de l’espai exterior del tanatori amb elements vegetals o tanca lleugera.
Pel que fa al calendari d'actuació (en els seus terminis màxims) per a la redacció del projecte, execució d'obres i posada en funcionament del servei serà el que segueix:
- 3 mesos per a la redacció i presentació d’avantprojecte i projecte bàsic, que incorporarà l'estudi de seguretat i salut i tota aquella documentació que sigui necessària segons el que preveu la normativa sectorial vigent per al tipus d'instal·lació prevista, així com per la normativa urbanística i ambiental aplicable; havent de sol·licitar la corresponent llicència.
- 3 mesos per a la redacció i presentació del projecte d’execució, d’acord amb el projecte bàsic revisat pels serveis tècnics municipals, incloent-hi informe favorable emès per Bombers.
- A partir de la revisió del projecte pels serveis municipals, aprovació i atorgament de llicència, s’estableix un termini màxim 1 mes per iniciar les obres.
- 12 mesos per a l'execució de les obres de construcció, que es comptarà a partir de l'acta de comprovació del replanteig i inici de les obres, previ atorgament de la corresponent llicència urbanística.
- 3 mesos per dur a terme l'equipament i posada en funcionament de les instal·lacions, amb l'obtenció dels permisos que siguin procedents, comptats a partir de la data de recepció de l'obra.
Els primers passos consistiran en l’estudi geotècnic i la redacció del projecte bàsic d’execució. El projecte ha estat encarregat a l’equip d’arquitectes VS arquitectura, que ha dirigit projectes d’arquitectura funerària com el complex funerari de Cerdanyola del Vallès.
La concessió tindrà una durada de 40 anys, des de la finalització de les obres i obertura d'aquesta explotació. A la finalització del contracte, la totalitat de les obres, instal·lacions i serveis, mobiliari i equipament revertiran a l'Ajuntament en perfecte estat de conservació i lliures de càrregues i gravàmens.
La construcció d’un tanatori municipal és un dels punts del Pla d’Actuació Municipal PAM per incrementar l'oferta d'equipaments i serveis municipals, dins de l’objectiu estratègic d’ impulsar un model de municipi sostenible, equilibrat i saludable.
Manteniment del cementiri municipal.
El mateix contracte que s’ha signat avui fa referència al manteniment del cementiri municipal i contempla la inversió de l’empresa concessionària en les següents millores:
- Enjardinament amb parterre de la zona de rampa amb vegetació sostenible, de baix manteniment i consum d’aigua.
- Manteniment, poda i reposició de l’arbrat.
- Neteja d’aiguafons de cobertes de teula ceràmica, revisió i reposició.
- Revisió de cobertes garantint l’estanquitat dels nínxols. Reposició de peces de paviment malmeses.
- Poda de manteniment a l’arbrat a l’espai de dol perinatal.
- Millora del paviment i reposició de les fissures a les façanes, arrebossat i pintat.