La UAB i l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans presenten el nou Campus d’Innovació Social i Educativa
10/2/2025
L’acte dona el tret de sortida a un projecte pioner per impulsar la innovació en el territori mitjançant la col·laboració entre les dues institucions.
La Sala de Revistes de la Biblioteca d'Humanitats de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) va acollir la presentació del nou “Campus d'Innovació Social i Educativa”, aquest divendres [8 de febrer]; una iniciativa conjunta entre la Universitat Autònoma de Barcelona UAB i l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans. Aquest projecte té com a objectiu fomentar la innovació al territori mitjançant la col·laboració entre la universitat, l'ajuntament, associacions cíviques i empreses. Palau-solità i Plegamans és el primer municipi que s’ha adherit a aquesta iniciativa.
L'acte va comptar amb la presència de l'alcalde de Palau-solità i Plegamans, Oriol Lozano, la regidora de Patrimoni Eva Soler, la regidora d’Educació Helena Pou, i el rector de la UAB, Dr. Javier Lafuente. L'alcalde ha transmès el seu agraïment a totes les institucions implicades i ha destacat el projecte com “un bon exemple de com la investigació acadèmica pot contribuir a la preservació del patrimoni cultural”. Per la seva banda, Lafuente ha dit que “aquesta iniciativa reforça la nostra voluntat de ser una universitat oberta al territori, que treballa amb els ajuntaments per donar resposta a les necessitats dels municipis”.
Durant la jornada, es va oferir una explicació tècnica detallada del projecte, a càrrec de la Dra. Paloma Valdívia, del Departament de Teories de l'Educació, i Laura Palou, coordinadora de la CORE Educació i Ocupabilitat. A més, es van presentar els reptes del territori des de la perspectiva local, amb la participació de la Dra. Nàdia Tarifa, tècnica de Patrimoni, l'Esther Daza, tècnica d'Educació de l'Ajuntament de Palau-solità i Plegamans i estudiants de la Facultat d'Educació i del Màster de Patrimoni i Humanitats Digitals.
La iniciativa posada en marxa per la UAB es contempla com una eina per generar un ecosistema d’innovació social a Palau-solità i Plegamans, i així abordar els reptes educatius i patrimonials, a través d’una col·laboració estreta i interdisciplinària. En aquesta col·laboració, alumnat de la Universitat, personal investigador, tècnics i regidors municipals i membres de la comunitat treballen conjuntament per analitzar els desafiaments a escala municipal i proposar solucions innovadores, que es materialitzaran mitjançant accions concretes al territori.
“Una de les línies d’actuació que desenvolupem en aquest marc és l’aprenentatge servei (ApS), que permet a l’alumnat aplicar els seus coneixements a situacions reals mentre treballen braç a braç amb la comunitat i les institucions locals. Aquest model col·laboratiu assegura que les propostes siguin integradores i viables i que estiguin alineades amb les necessitats del territori”, ha assenyalat Paloma Valdivia.
La UAB ja fa quatre anys que col·labora en innovació social i educativa amb l’Ajuntament de Palau-solità i Plegamans. Durant aquest temps, l’alumnat de la UAB ha treballat amb el personal tècnic de diferents regidories de l’Ajuntament, ciutadania experta en temes locals, gent gran i docents de centres educatius per cocrear propostes concretes per als reptes del poble en àrees com educació, patrimoni i humanitats digitals.
Fins ara, alguns alumnes de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB han desenvolupat el treball de final de grau en la modalitat d’ApS dins d’aquest projecte, utilitzant recursos de la Universitat, com els Laboratoris d’Innovació Oberta (Open Labs), que els han permès incorporar tecnologies emergents als seus projectes.
Dins d’aquest marc, s’han dut a terme diverses iniciatives innovadores, com per exemple, la creació amb realitat augmentada de dibuixos per acolorir dirigits a infants d’educació infantil, inspirats en la festa del Guirigall; o el disseny d’una guia de recursos educatius amb una metodologia lúdica per fomentar el coneixement del patrimoni local, que ha estat validada i entregada als centres educatius del municipi.