Taxa de residus 2025, preguntes més freqüents
La nova taxa es va aprovar en compliment de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, que obliga en el seu article 11.3 als ajuntaments a què la taxa de residus financi el 100% del cost del servei de recollida i tractament de residus. Aquesta llei, que és una transposició d’una directiva europea, obliga, a més, a implantar sistemes de pagament per generació. Això vol dir que es tingui en compte el comportament dels i les ciutadanes en la generació de residus.
Vol ser un instrument fiscal per incentivar millors resultats en prevenció i recollida selectiva. Les experiències prèvies a Europa mostren que l’aplicació d’una recollida amb identificació d’usuari, junt amb incentius econòmics, són sistemes efectius per assolir aquests objectius.
De la mateixa manera que paguem el rebut de l’aigua, l’electricitat o el gas en funció del que gastem, ara pagarem una taxa de residus adequada al nostre comportament respecte els residus que generem.
L’import de la taxa mínim són 168 € (quota fixa - 10€ de reducció per visites a la deixalleria + 0 € de quota variable) i l’import màxim són 293 €.
Per la taxa del 2025, es comptaran les vegades que cada habitatge treu la resta i l’orgànica entre l’1 de gener i el 31 de maig de 2025.
Es compten a través de les recollides dels cubells amb xip i els lliuraments als contenidors comunitaris amb la targeta (un lliurament al dia), que estan vinculats a cada habitatge.A partir de l’1 de juny de 2025 les aportacions comptaran per a la taxa de l’exercici 2026.
La quota variable és la suma de la tarifa per la fracció resta, més la tarifa pels envasos, més la tarifa que depèn de l’orgànica.
La taxa pretén incentivar la separació de residus i la participació en la recollida porta a porta. En aquest sentit, es penalitza la no participació amb les quotes màximes: no treure mai la resta (55 €/any), treure menys de dues vegades els envasos (24 €/any) i treure menys de dues vegades l’orgànica (36 €/any), durant 5 mesos, de l’1 de gener al 31 de maig.
L’objectiu de gravar la resta és reduir els residus que acaben a l’abocador, però cal fer algun lliurament perquè sinó s’entén que podria barrejar-se amb altres fraccions. Si calculem el número de recollides necessàries per tenir la tarifa de 0 €, cal treure la fracció resta menys de dues vegades al mes. En el supòsit que es recollís la resta cada dijous, es pagaria la tarifa de 26 €/any, que suposa 0,5 €/dia de recollida.
L’orgànica presenta poc marge de reducció i els recursos obtinguts després del seu reciclatge són un clar exemple d’economia circular. Per tant, en aquest cas la taxa no busca reduir la fracció orgànica. Si es treu més de 9 vegades en 5 mesos, que correspondria a dues vegades al mes, la tarifa serà 0 €. Pel contrari, si es treu menys de dues vegades al mes, s’entén que els residus orgànics s’han barrejats amb altres fraccions i llavors la tarifa serà de 20 €/any.
Les reduccions socials es mantenen igual que el 2024 i cal sol·licitar-les a l’Organisme de Gestió Tributària abans del 31 de desembre de cada any. Són les següents:
- Una reducció del 100% en habitatges on els ingressos de les persones empadronades no superin el salari mínim interprofessional.
- Una reducció del 50% en habitatges on visquin jubilats i pensionistes i els ingressos de les persones empadronades no superin el doble del salari mínim interprofessional.
I, s’aplica una reducció de 10 € (no cal sol·licitar-la), si s’han fer 5 entrades a la deixalleria el 2024.
Poseu-vos en contacte amb el Servei del Porta a porta enviant un correu a portaporta@palauplegamans.cat o trucant al telèfon 666 706 368. Indiqueu el codi del cubell (si conserva l’etiqueta) o de la targeta i en comprovarem l’adreça associada, per rectificar-la.
No és un servei alternatiu a la recollida porta a porta ni tampoc per fer-ne un ús regular.
Si realitzeu més de 10 entrades, de l’1 de gener al 31 de maig, a l’àrea d’emergència, pagareu els 55 €/any de la fracció resta.
No obstant, també es poden treure els dies de recollida de l’orgànica al costat del cubell o del contenidor, en una bossa separada i identificada com a bolquers amb les etiquetes que es subministren a l'Ajuntament o a la Deixalleria. La bossa identificada com a bolquers no es comptabilitza pel càlcul de la taxa.
Els residus d’higiene menstrual són rebuig i per tant, es recullen el dijous. Però, si genereu aquest tipus de residus sanitaris podeu treure’ls els dies de recollida de l’orgànica al costat del cubell o del contenidor, en una bossa separada i identificada amb les etiquetes que es subministren a l'Ajuntament o a la Deixalleria. La bossa identificada com a bolquers no es comptabilitza pel càlcul de la taxa.
En situacions especials en què no es resideixi a l’habitatge o es tingui dificultat a participar en la recollida de residus porta a porta, per calendari o horari, i per tant, no es disposi de registres de lliurament suficients, s’utilitzaran els trams d’aportacions de l’exercici anterior o transitòriament per l’exercici 2025, la quota variable serà 0.
Els supòsits amb causa justificada de desocupació o no participació poden ser:
a) Per canvi de domicili per una situació de dependència.
b) Per viure en una residència geriàtrica.
c) Per trasllat fora de l’habitatge per raons laborals.
d) Per hospitalitzacions de llarga durada.
e) Perquè l’habitatge hagi de ser rehabilitat o estigui en obres amb la corresponent llicència d’obres o comunicació prèvia d’obres.
f) Habitatge de segona residència amb persones no empadronades a Palau-solità i Plegamans.
g) Horari de treball no compatible amb l’horari de recollida.
h) Malalties.
i) Habitatges amb persones cuidadores d’altres que són dependents.
j) Viatges de llarga durada.
k) Altres causes degudament justificades.
Caldrà comunicar-ho i justificar-ho a l’Ajuntament abans del 31 de març de 2025 per poder aplicar la tarifa de 0 € de la part variable.
També podeu trucar al 666 706 368, de dilluns a dijous de 8 h a 14 h i de 15 h a 17 h. Divendres de 8 h a 15 h.
O venir a l’Edifici de Serveis Tècnics (Camí Reial, 147), de dilluns a divendres de 10 h a 13 h.
Porta a porta, preguntes més freqüents
Analitzant tots els models de recollida a nivell català i internacional, s'observa com el sistema que millors resultats obté és la recollida porta a porta, tant en quantitat i qualitat de recollida selectiva, com en la promoció de la reducció de residus. Els resultats de recollida selectiva als municipis amb recollida porta a porta a Catalunya estan entre el 60 i 85%, mentre que amb contenidors, el percentatge de recollida està a menys d'un 25%.
La recollida porta a porta es realitza a molts municipis europeus, i a Catalunya està en augment:
- 2018: 140 municipis
- 2019: 204 municipis
- 2020: 213 municipis
- 2021: està prevista la recollida porta a porta a més de 40 municipis, entre ells, municipis veïns com Sentmenat i Polinyà.
Amb millors resultats de recollida selectiva, la despesa en tractament és inferior, ja que el tractament del rebuig és el més car i incrementa cada any. El cànon per la disposició del rebuig, que es suma al cost del propi abocador, es va implantar l'any 2010, amb un import de 10€/tona. Actualment ha incremenat fins als 47,10€/tona i s'ha aprovat que l'any 2024 arribi a 71,60€/tona. A més, s'obtenen més ingressos provinents de la recollida de paper, vidre, envasos i orgànica.
A nivell de cost de recollida, es va realitzar un estudi econòmic comparant tres models de recollida:
- Contenidors per a totes les fraccions
- Contenidors per paper/cartró, vidre i envasos; i porta a porta d'orgànica i rebuig (model actual)
- Porta a porta de totes les fraccions
En tots els models es va preveure la compra de nous camions i contenidors. En la recollida porta a porta, són camions bicompartimentats per recollir dues fraccions alhora. La menor despesa en recollida és realitzant la recollida porta a porta, perquè ja es disposa del personal necessari i la inversió en cubells és menor que la inversió en contenidors.
Seguint amb el punt de vista econòmic, el porta a porta permet eixugar part del dèficit de la gestió de residus municipals i, per tant, no és necessari incrementar la taxa de residus. La taxa i els ingressos actuals només cobreixen el 80% del servei. I com que permet identificar a l'usuari generador dels residus, en un futur, es poden aplicar taxes més justes per generació o la imposició de sancions, si és necessari.
Per tant, la recollida porta a porta és la que permet reduir l'impacte ambiental associat a l'abocament de residus, fomentar l'economia circular, complir amb el marc legal i contenir el cost associat a la gestió dels residus.
Avantatges:
- Nivells més alts de recollida selectiva i recuperació
- Retirada dels contenidors de la via pública (més espai a la via pública, eliminació del manteniment i neteja dels contenidors, eliminació desbordaments)
- Desaparició de l'anonimat en el lliurament dels residus
- Augment del percentatge de participació ciutadana en la recollida selectiva
- Possibilitat d'aplicació de taxes d'escombraries de pagament per generació
- Menor cost de recollida i tractament i majors ingressos per sistemes integrats de gestió, venda de materials i retorn del cànon
- Reducció del percentatge de residus no municipals dels que s'acaba fent responsable el municipi
- Millora en el funcionament de sistemes complementaris de recollida selectiva (fracció vegetal, voluminosos...)
Inconvenients:
- Horari i calendari de lliurament
- Canvi d'hàbits importants per a moltes llars
Amb la targeta de serveis municipals, es pot accedir a qualsevol hora i qualsevol dia a l’àrea d’emergència de davant de la Deixalleria Municipal on podeu trobar contenidors de totes les fraccions: paper, vidre, envasos, orgànica i resta, a més de contenidors pels residus tèxtils i calçat, i per l'oli de cuina.
Un cop analitzades les dades obtingudes amb el cubell amb xip, s’ha vist que només el 4,8% treia l’orgànica 5 dies a la setmana, i per això ara tenim 4 dies de recollida de l’orgànica, per sobre de la tendència majoritària en els municipis que fan recollida porta a porta, que és de 3 dies a la setmana.
Amb la implantació del porta a porta, els cubells amb xip i les targetes que obren els contenidors dels habitatges plurifamiliars identifiquen l’habitatge. D’aquesta manera, es pot fer el seguiment de qui no participa en la recollida selectiva.
Al mateix temps que s’obren expedients sancionadors per abocament de residus a la via pública.
A més, l’orgànica es recull quatre dies a la setmana, superior a la freqüència majoritària de tres dies per setmana dels municipis catalans amb recollida porta a porta.
Les bosses compostables estan fetes de materials que es descomponen igual com la matèria orgànica.
L’ús de cubells airejats, junt amb les bosses compostables, permeten la transpiració i d'aquesta manera, s’evita l’acumulació de líquids, es redueix el pes dels residus i de les olors generades.
Per altra banda, cal fer un esforç per reduir els residus que generem, i reduir el volum dels envasos de plàstic i paper i cartró, aixafant i premsant els residus, per tal que ocupin el mínim d’espai possible.
La recollida del vidre es fa diürna per respectar el descans dels veïns i veïnes, ja que es tracta d’una fracció que la seva manipulació fa soroll. Com que la recollida del vidre comença dimecres a les 6.30h del matí, es recomana deixar el cubell amb el vidre la nit abans.
Es recull el vidre porta a porta perquè així a la via pública no trobem contenidors que puguin ser punts d'abandonament de deixalles.
És cert que són més estètics, però el veritable problema dels contenidors són els residus que s’abandonen al seu voltant, fet que no s’evita amb els contenidors soterrats, i tampoc no milloren els resultats de recollida selectiva, cosa que amb la recollida porta a porta, sí.
Els lladres tenen moltes senyals per saber si estem o no a casa, com per exemple les bústies plenes de publicitat.
Altrament, cal reflexionar sobre la relació de la protecció del medi ambient amb les epidèmies, ja que la majoria d’epidèmies són en bona part el resultat del nostre impacte sobre la natura.